Alkohol og træning

alkohol og træning

alkohol og træning

Det er weekenden og du har fået fri fra arbejde. Måske overvejer du at tage i byen og drikke lidt alkohol med vennerne. Men hvad betyder det at få lidt drinks eller øl i forhold til din træning?

Forskning har vist, at selv små mængder alkohol rent faktisk øger muskeludholdenhed og styrken. Problemet er blot at disse fordele er meget kortvarige. Alkohol er jo i bund og grund blot en gift, som vil skade din krop, selv i mindre mængder.

Kort sagt, så vil alkohol reducere din styrke, udholdenhed, muskelvækst og aerobe præstations evne. Du får øget restitutions tid og din evne til at forbrænde fedt falder.

Hos folk der misbruger alkohol, er betændelse i muskelcellerne en meget almindelig ting. Over perioder kan nogle af disse celler, der er blevet beskadiget, dø, hvilket vil resultere i mindre funktionelle muskelsammentrækninger. At drikke alkohol vil også give dig mere ømhed i dine muskler, når du træner, hvilket betyder at det vil tage dig meget længere tid at komme sig.

Alkohol vil også have mange forskellige effekter på dit hjerte og kredsløb. Når du drikker enhver form for alkohol, kan du begynde at se en reduktion i din udholdenhed. Når du drikker, stiger dit varmetab på grund af alkoholen, der simulerer dine blodkar til at udvide sig. Tabet i varme kan medføre, at dine muskler bliver ret kolde, derfor bliver langsommere og svagere under dine muskelsammentrækninger.

At drikke alkohol kan også føre til fordøjelses- og ernærings problemer. Alkohol forårsager frigivelse af insulin, der øger forbrændingen af ​​glykogen, som sparer fedt og gør tabet af fedt meget hårdt . På grund af alkohol, der forstyrrer optagelsen af ​​flere vigtige næringsstoffer, kan du også blive anæmisk og mangelfuld med B-vitaminer.

Fordi din leveren er det organ, der forbrænder alkoholen, jo mere du drikker, jo sværere din lever har at arbejde. Den ekstra stress, som alkohol placerer på din lever, kan forårsage alvorlig skade og endda ødelægge nogle af dine leverceller.

Da alkohol er vanddrivende, kan drikke også store mængder stress på dine nyrer.

Hvis du skal drikke alkohol, skal du gøre det i moderation og aldrig drikke før du træner, da dette vil forringe din balance, koordination og også din dømmekraft. Tænk på dit helbred og hvordan du træner – og du kan begynde at se på tingene fra en helt ny potentiel.

5 grunde til at alkohol ødelægger din muskelopbygning

1) Det påvirker proteinsyntese negativt.

Proteinsyntese er den proces, hvor aminosyrer forbindes for at danne komplette proteiner. For stort alkoholforbrug nedsætter denne proces med op til 20%. Hvilket er et problem, da muskelopbygning sker via proteiner.

2) Det sænker testosteronniveauet og øger østrogen.

Testosteron er det vigtigste muskel opbyggende hormon i din krop. En af de begrænsende faktorer, der bestemmer, hvor meget muskler en person kan få, er deres niveau af frit flydende testosteron.

3) Det skaber dehydrering.

Nyrerne skal filtrere meget store mængder vand for at nedbryde alkoholen, og dette kan resultere i svær dehydrering i kroppen. Vand spiller en absolut afgørende rolle i muskelopbygningsprocessen , og det at være endda let dehydreret er en opskrift på katastrofe. Musklerne alene består af 70% vand.

4) Det tømmer kroppen af ​​vitaminer og mineraler

Alkoholforbrug får vitamin A, C, B’erne, calcium, zink og fosfor til at blive drænet hurtigt. Vitaminer og mineraler holder hver eneste lille proces i din krop korrekt, og mange af disse processer involverer muskelvækst og vedligeholdelse.

5) Det øger fedtopbevaring.

Med 7 tomme kalorier pr. Gram kan alkohol faktisk være ganske opfedende.

alkohol og vægttræning

Men glem ikke…

Det er vigtigt at have det sjovt i livet, men for meget sjov kan føre til problemer. Hvis du er seriøs med at opnå resultater i træningscenteret, er du helt sikkert nødt til at overvåge dit indtag af alkohol og sørge for, at du bruger det i moderation. Et par øl her og der burde ikke være et problem, men hvis du finder dig selv at drikke store mængder hver weekend, kan du få det svært ved at opnå de træningsresultater du ønsker.

Hvis du beslutter dig for at gå ud og feste, anbefales det at du drikker rigeligt med vand og holder igen med fastfood, men derimod prioritere ordentlig mad (Med vitaminer og proteiner).

Det anbefales ikke at dreje hele sit liv omkring et træningsprogram, så vær ikke bange for at gå ud og have det sjovt en gang imellem. Bare sørg for at begrænse antallet af drukture. Så længe du drikker med måde og har styr på hvad du laver, kan du både have et socialt liv og opnå stærke træningsresultater.

Alkohol og vægttab

Når du prøver at tabe dig, anbefales det stærkt, at du afholder dig fra at drikke alkohol. Denne begrundelse er baseret både på, at alkohol har en høj koncentration af usunde sukkerarter og tomme kalorier samt den viden, at alkohol generelt får dig til at kompromittere dine vaner, hvilket kan få dig til at spise de forkerte fødevarer, hvis de er tilgængelige.

Men hvis du alligevel gerne vil ud og dyrke det sociale med alkohol, anbefales det, at du drikker alkohol i moderation og eksempelvis vælger en rødvin med lavt sukkerindhold i modsætning til en kulhydrattæt øl.

Alkohol indtages generelt i sociale situationer, f.eks. Ved et måltid eller fest. Generelt tilbydes et ekstra glas eller to, når man drikker et glas. Fordi du befinder dig i en social situation, kan det være svært at afstå fra alkohol helt.

Husk, at mens alkoholforbrug måske ikke kan undgås for dig, skal du passe på med de madvarer som man ofte får lyst til, hvis man har indtaget alkohol. For mange er det ikke et mindre indtag af alkohol, som ødelægger vægttabet, men derimod den medfølgende pizza, chips og lignende, som kroppen skriger efter, når man er fuld eller har tømmermænd.