Andersen løbetest – Beregn dit kondital (Børn og unge)

andersen test scaled

andersen testSom alternativ til Cooper-testen, findes Andersen testen, som er en lidt mere kompliceret test til at udregne kondital.

Andersen testen er specielt god til test af børn, da den ikke udstiller de mest utrænede børn, da man umiddelbart ikke kan se hvem som har løbet kortest eller længst. Den er blandt andet blevet brugt til at teste alle de børn som deltog i Svendborg-projektet og så er den videnskabeligt dokumenteret.

For at kunne udføre Andersen testen, skal du opmåle en bane på 20 meter. Evt. sætte kejler eller andet til at afgrænse banen. Testen er stærk til større grupper, men den kræver dog at der er tilsvarende personer til optælling, som der er til selve testen.

Husk opvarmning

Husk at varme op inden testen, da det er en hård test for kroppen med mange vendinger.

Sådan udføres Andersen testen:

  • Der skal bruges 1 person med et stopur + fløjte.
  • Der skal være X antal personer som tæller baner for deltagerne.
  • Opmål banen på 20 meter.
  • Du skal løbe frem og tilbage på banen så hurtigt som muligt. Hver gang du kommer til enden af banen, skal hånden røre jorden og du skal vende rundt og løbe modsatte vej.
  • Der løbes 15 sekunder af gangen (Så hurtigt som muligt), hvorefter der er 15 sekunders pause. Når du skal stoppe op, skal det gøres så hurtigt som muligt for et præcist resultat.
  • Testen bliver ved indtil der er gået 10 minutter. (5min løb + 5min pause samlet).
  • Regn ud til sidst, hvor langt den enkelte at løbet (Ud fra baneantal).
  • Indtast resultatet i vores beregner:

Beregn kondital – Andersen test

Udfør Andersen løbetest alene

Det er muligt at udføre testen alene. Du kan eksempelvis opsætte en bane selv, og hente en app til din telefon som hjælper dig med at måle afstand og runder. F.eks. kan du med Endomondo til Android opsætte et interval program af 40×15 sekunder, så du får besked direkte hvornår du skal løbe og hvornår du skal holde pause.

GPS´en vil dog højst sandsynlig ikke være lige så præcis, som hvis du selv tæller runder løbende. Da en GPS på en telefon, ofte har en lidt langsommere opdateringshastighed, hvor der vil gå nogle meter tabt pr. vending.

Hvordan måler jeg selv konditallet

Andersen testen følger denne formular:
(18,38 + (0,03301 x løbedistance) – (5,92 x dit køn (mand = 0, kvinde = 1)))

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *