Hvor meget protein har jeg brug for?

protein

protein

Hvor meget protein har jeg brug for?Jo mere intensivt du træner, desto mere protein har kroppen behov for. Med vores beregner kan du få et hurtigt estimat på, hvor meget protein du bør indtage dagligt.

Husk at beregneren kun beregner et estimat, som du kan anvende som en guide ift. kostindtag. Den vil aldrig være 100% præcis, men blot være et godt værktøj til dig, som har behov for at vide hvor meget protein du ca. har behov for.

Gå til beregneren her.

Om det daglige proteinindtag

Ingen mennesker har behov for præcist den samme mængde protein. Desto mere du træner, desto mere protein skal din krop bruge. Proteinen hjælper nemlig med at restituere din krop efter træning og genopbygge nedbrudt muskelvæv.

Med vores beregner herunder, kan du beregne hvor meget protein din krop har behov for dagligt.

Proteinberegner – dagligt indtag

Hvad er protein? Og hvorfor er det nødvendigt?

Protein er kroppens byggesten. Proteiner anvendes til at opbygge celler, væv, antistoffer, enzymer, mv. I forhold til træning, så er protein det stof som er vigtigst i forhold til at opbygge muskler.

Kroppen har behov for mange forskellige slags aminosyrer og nogle af disse kan kroppen ikke producere selv.

Hvad har kroppen behov for?

Kroppen har behov for ca. 0,83 gram protein per kilo kropsvægt (Som voksen). Dog kan behovet være større ved træning, sygdom eller højere alder. 

Disse kommer udelukkende fra maden, f.eks. fra kød, fisk, æg og andre proteinrige fødevarer. De fleste mennesker får faktisk flere proteiner end det er nødvendigt, men udsætter man kroppen for hård anstrengelse, f.eks. via konditionstræning eller styrketræning, kan det være nødvendigt at supplere det daglige indtag (F.eks. via proteinpulver), eller øget fokus på proteinen i kosten.

Hvor meget protein den enkelte har behov for, det afhænger af din vægt og din daglige livsstil (Altså hvor meget du træner).

Husk at ældre typisk har behov for et større proteinindtag – Gerne op til 1,2 gram pr. kilo kropsvægt.

Hvilke madvarer indeholder mange proteiner?

Man finder proteiner i de fleste former for mad. Dog primært i kød og kødprodukter. Derudover i brød og kornprodukter, mejeriprodukter og i bælgfrugter som linser og bønner. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *