Kan man indtage for meget proteinpulver?

Spise for meget proteinpulver
Spise for meget proteinpulver

Proteinpulver er et populært emne på Internettet og i træningscenteret. Det er et emne, der er meget diskuteret og debatteret blandt bodybuildere, ernæringseksperter og læger. Der er dem, der siger, at du ikke kan få nok protein, mens der er andre, der hævder, at du rent faktisk kan få for meget protein.

Men kan du virkelig tage for meget af et proteintilskud?

Du kan faktisk indtage for meget proteinpulver. Desværre opbevarer kroppen ikke protein. I stedet omdanner det overskydende protein til fedt og gemmer derefter fedtet. Når fedt lagres, tager du på, og den fysik, som du prøver at opnå, flyver ud af vinduet.

Hvis man vil tabe sig, skal man derfor være varsom med at tage proteintilskud, da kalorieindholdet er højt (Ca. 4 kalorier pr. gram protein). 

Omvendt, hvis vi snakker om naturligt protein gennem kosten, har undersøgelser vist at protein mætter mere end eksempelvis kulhydrater. Derudover øger protein forbrændingen og beskytter dig mod tabt muskelmasse. Så protein kan være et godt redskab til kosten, hvis man er på slankekur.

Tidligere frygtede man at for meget protein kunne skade nyrerne. Det er faktisk en udbredt myte, som går igen og igen i eksempelvis medierne. Men der er ikke noget som tyder på det er korrekt (Kilde).

Så hvor meget protein har du brug for?

Sundhedsmyndighederne anbefales at protein udgør 10-20% af ens daglige energiindtag (0,8 til 1,5g pr. kg kropsvægt).
Ved størstedelen af danskernes kost, er der daglige proteinindtag minimum som anbefalet. Så det er sjældent at man er i proteinmangel.

Vi har udviklet en proteinberegner, som hjælper dig med at udregne det nødvendige proteinbehov dagligt:

Bemærk dog at beregneren kun er vejledende. Starter du styrketræning op, kan en god hovedregel være at det er ok at have et forhøjet proteinindtag, når man starter op eller intensiverer sin træning (1,6 gram pr. kilo), men det er også værd at bemærke at kroppen typisk vænner sig til den øgede belastning og behovet falder til 1,2-1,3 gram pr. kilo pr. dag.