Ligevægtsberegner – beregn dit ligevægtsindtag

ligevægtsberegner

Leder du efter en ligevægtsberegner? Når man skal lave en kostplan eller lignende, kan det være en enormt god idé at have en idé om sit ligevægtsindtag.

Vi har lavet en ligevægtsberegner, som kan hjælpe med at estimere dit ligevægtsindtag.

Husk at udfylde dine oplysninger så præcist som muligt. Vær realistisk omkring dit aktivitetsniveau, ellers vil beregneren give alt for høje værdier.

Beregn ligevægtsindtag

Er man seriøs omkring sit vægttab eller arbejder man med at tage på, kan det være enormt brugbart at vide sit ligevægtsindtag. Med vores ligevægtsberegner kan du hurtigt udregne dit ligevægtsindtag (cirka) og tilføje dit ønskede overskud / underskud.

Er ligevægtsberegneren præcis?

Det er den næppe. Beregneren skal kun ses som inspiration og som et værktøj til at ramme et ca. ligevægtsindtag. Brug beregneren som et pejlemærke til hvor mange kalorier du kan indtage, hvis du eksempelvis skal bulke, eller tabe dig.

Husk at gen-beregne dit ligevægtsindtag ved vægttab (Eller vægtforøgning)

Mange glemmer at udregne et nyt ligevægtsindtag, hvis de taber sig (Eller tager på).

Eksempel:

Du vil gerne tabe dig og du udregner dit ligevægtsindtag.

Du spiser præcist 500 kalorier mindre end dit ligevægtsindtag i et par uger. 

Det kører perfekt og du taber dig hver uge. 

Men pludselig går det hele i stå. 

Vægten står stille og du bliver fortvivlet. 

Du har glemt at tage højde for at din forbrænding tilpasser sig løbende.

Beregn dit ligevægtsindtag præcist (Manuelt)

Vores beregner af ligevægtsindtag vil aldrig være 100% præcis. Mennesker er alle forskellige og der kan være mange ubekendte, som en beregner ikke kan tage højde for.Hvis du er interesseret i at udregne dit ligevægtsindtag mere præcist, end vores beregner kan klare det, så kan du gøre det manuelt. Det er dog et kæmpe arbejde.

For at beregne dit præcise ligevægtsindtag, skal du afsætte minimum 14 dage til eksperimentet.

Du skal veje alt din mad og udregne det præcise kalorieindtag dagligt. 

Hvis du som udgangspunkt udregner at du dit ca. ligevægtsindtag er på 2800 kalorier, så skal du udregne 2800 kalorier præcist dagligt. Efter 14 dage skal du veje dig og hvis du vejer det samme som ved opstarten, kan man med rimelighed antage at ligevægtsindtaget på 2800 kalorier er præcist. 

Hvis du derimod har taget på, bliver du nød til at gentage eksperimentet, blot med færre kalorier. Har du tabt dig, så skal du gentage eksperimentet med flere daglige kalorier. Dette gentages indtil du rammer et kalorieindtag, hvor din vægt står stille over en 14 dages periode. 

Ligevægtsindtaget er et genialt udgangspunkt i en god kostplan

Er man bevidst omkring sit ligevægtsindtag, er det nemmere at tilpasse ens kalorieindtag afhængigt af ens målsætning. Hvis man gerne vil øge sin muskelmasse, så skal man øge kalorieindtaget.

Vil man gerne tabe sig, så skal man i underskud. Generelt anbefales det at man max kører med 500 kalorier i underskud eller overskud dagligt, afhængigt af om man cutter eller bulker.

Hvad er mit ligevægtsindtag

Dit ligevægtsindtag er dit individuelle daglige energiforbrug. Ligevægtsindtaget afhænger af køn, alder, højde, vægt og generelle aktivitetsniveau. Dette energiforbrug dækker over alle kalorierne, som indtages via kosten. Hvis du indtager flere kalorier end dit ligevægtsindtag, vil kalorierne lagres i kroppen (Du tager på). Indtager du færre kalorier end dit ligevægtsindtag, vil du tabe dig.

Hvordan beregner man ligevægtsindtag?

Den hurtigste måde at beregne dit ligevægtsindtag, er ved at bruge vores beregner. Hvis du selv vil udregne det matematisk, er formlen således:

Mænd: (66.5 + (13.75 * KG) + (5.003 * Højde i CM) – (6.775 * Alder) * Aktivitetsniveau
Kvinder: (655.1 + (9.563 * KG) + (1.850 * Højde i CM) – (4.676 * Alder) * Aktivitetsniveau