Pull up bar (chin-up bar) – Sådan finder du den rette (2020)

pull up bar 1

pull-up barEn pull-up bar er et genialt træningsredskab som giver stærke biceps og rygmuskler. Med en pull-up bar kan du lave enormt effektive øvelser og skabe resultater på forholdsvis kort tid.

Det kan dog være et lidt svært redskab at købe, da udvalget er enormt.

I denne guide vil vi gennemgå de forskellige typer af pull-up barer og vise dig nogle af markedets stærkeste produkter.

På den måde kan du finde den pull-up bar som matcher dine behov og din pengepung.

Hvem kan bruge en pull-up bar?

Træningsredskabet er mest populær blandt mænd, men også mange kvinder, har fået øjnene op for hvor genialt redskab det er til hjemmetræning.

Det er et af de bedste træningsredskaber til hjemmet, men vær opmærksom på hvor vigtigt det er at udføre øvelserne korrekt, da man kører med forholdsvis høj belastning, hvilket kan medføre skader og lignende ved forkert udførelse.

Se evt. hvordan man udfører en pull up korrekt.

De fleste mennesker kan bruge en pull-up bar, men for mange utrænede er det ikke muligt at løfte sin egen kropsvægt.

Hvis man ikke kan klare at løfte sin egen kropsvægt endnu, kan man købe hjælpe elastikker, som bidrager med at løfte kroppen.

Hjælpeelastikker til begynderen

elastik pull up bar
Annonce

Sklz Pro Band Power Band Elastikker Niveau 1 Let set hos Apuls.dk for 169,00

Træningselastikker er generelt billige at købe og det kan være en fantastisk investering for begynderne. Med træningselastikker der er det nemmere at komme i gang med at lave sine pull-ups korrekt og uden at overbelaste ens krop. Man kan langsomt træne sig op til at kunne klare pull-ups uden hjælp.

Der er dog rigtig mange typer af træningselastikker på markedet. Hvis du skal bruge elastikker til pull-ups, anbefales det at du kigger på en powerband elastik.

Hvordan bruges en træningselastik til pull-ups?

Du skal lave en lykke i midten af din pull-up bar, hvor powerband elastikken hænger ned i midten. Når du skal lave dine øvelser, så sætter du dit knæ ind i elastikken og trækker dig op. Dermed får du den hjælp der skal bruges til at komme op.

Træningselastikkerne kommer i forskellige styrke og effekt, så det handler om at vælge en som matcher din situation.

Det er ikke snyd at bruge en elastik som hjælp, men blot sund fornuft. Du mindsker risikoen for overbelastning og skader.

Det anbefales at finde en elastik, hvor du kan tage 7-10 gentagelser maks. Hvis elastikken gør det muligt at tage flere uden at du bliver presset, anbefales det at du finder en elastik med mindre hjælp (Mindre styrke).

Hvordan bruger man en pull-up bar?

Grundlæggende er der blot tre trin som skal klares, hvis man skal udføre pull ups:

    • 1: Dine arme skal placeres på stangen, så de er lidt bredere end skulderbredden.
    • 2: Derefter skal du blot trække dig selv op (For nogle er det ikke muligt og her rådes man til at påbegynde træningen med pull up assistors). Din hage skal trækkes op så den kommer over baren.
    • 3: Sænk derefter kroppen langsomt ned i strakte arme og gentag.


Denne video gennemgår de typiske fejl en begynder laver og viser hvordan en pull-up bar benyttes korrekt

Hvilke muskler trænes med en pull-up bar?

Når du træner med en pull-up bar, er det primært dine albuer, skuldre og skuldreblad som udføre arbejdet. Musklerne som bliver trænet er: rygmusklerne, triceps, biceps og brystmusklerne.

Hvis du gerne vil lære mere om hvilke muskler der præcist bliver anvendt, kan du læse en mere præcis specificering hos Wikipedia.

De forskellige typer af pull-up bars:

Du kan montere din pull-up bar forskellige steder. Hvilken slags pull-up bar som passer til dine behov, afhænger af hvordan du bor, hvor stor din pengepung er og hvor seriøs du er med din træning.

Herunder vil vi gennemgå en række af de mest populære former for pull-up bars.

Fastklemt i dørkarmen

Den billigste og mest simple version af en pull-up bar. Her sætter du den blot i spænd i dørkarmen og så er du klar til at træne.

Det er en super smart løsning for dig som måske har begrænset plads eller ikke vil ud og investere i en mere seriøs løsning. Det er også smart for dig som bor i lejebolig og som ikke ønsker unødvendige skruehuller.

Du skal dog være opmærksom på at det ikke er alle dørkarme som kan holde til denne version.

Det kan også give skader på dørkarmen, som eksempelvis ridser og mærker i træet. Denne risiko kan mindskes ved at placere noget stof i mellem dørkarm og pull-up baren.

Du skal også være opmærksom på at der er en risiko for at den slipper taget og man kan falde på røven. Det er især en risiko, hvis man har en vægt som nærmer sig max belastningen for det enkelte produkt.

Pull-up bar til dør

Cpro9 pull-up bar

cPro9 Pull Up Bar Dørribbe
Et stærkt produkt er cPro9 pull-up baren / dørribben, som er beregnet til montering i døråbning. Den er nem at montere (Og passer til næsten alle dørkarme) og så giver den dig en stor fleksibilitet ift. hvilke håndstillinger du ønsker.

Du kan holde dine håndled skrå eller lige og du kan benytte cPro9 som puhs-up bar. Prismæssigt er den også fornuftig (Set i lyset af hvor mange forskellige øvelser du kan lave med den).

Derudover kan den klare hele 113 kilo, hvilket er meget i forhold til konkurrerende produkter. Du kan også tage den ned og bruge den til mavebøjninger, forskellige typer armbøjninger og dips.

Annonce

cPro9 Pull Up Bar Dørribbe set hos Apuls.dk for 599,00

Iron Gym Extreme

Iron Gym er en meget kendt producent indenfor kvalitetsudstyr til hjemmetræning. Det er et stærkt produkt som kan klare op til 100 kg.

Lige som med Cpro9, så er Iron Gym Extreme beregnet til at hænge op i dørkarmen. Den er nem at sætte op og pga. polstringen med mosgummi, efterlader den ikke skrammer på dørkarmen.

Håndtagene er behagelige (Også polstret med mosgummi) og den har et super greb.

Den har flere grebsmuligheder end cPro9 og den kan også bruges til en række øvelser på gulvet, eksempelvis dips, mavebøjninger og push ups.

Fastmonteret i væg eller i loft

Monterer man sin pull-up bar korrekt, er dette den mest sikre løsning. Vær dog opmærksom på om din væg kan klare så stor belastning (Smider du den direkte i en gipsplade, så er det dømt til at gå galt).

Mange foretrækker løsningen hvor den monteres i loftet. Her skal du kunne skrue den op i et spær eller andet som har den nødvendige holdbarhed.

Ulempen ved en fastmontering er selvfølgelig at man er lidt låst ift. hvor man kan træne. Det er besværligt at flytte sin pull-up bar, hvis man f.eks. ønsker at bruge værelset til noget andet.

Vægmonteret Pull Up Bar

cPro9 Pull Up Bar (Til montering på væg)

cPro9 Pull Up Bar (Til montering på væg)

Som alternativ til montering i dørkarm, har cPro9 også lavet en version til montering i væggen. Den er yderst stabilt bygget og kan klare en brugervægt på helt op til 250 kg. Du kan lave pull ups med både bredt og smalt greb (Og lige greb). Det fremadrettet håndtag er polstret med fast gummi, mens de 2 andre greb er råt lakeret metal.

Annonce

cPro9 Pull Up Bar (Til montering på væg) set hos Apuls.dk for 1.200,00

Tunturi Cross Fit Pull Up Bar

Hollandske Tunturi har produceret cross fit pull-up baren, som har en del flere grebsmuligheder end de forgående produkter. Du får hele 5 forskellige grebsmuligheder og kan dermed variere din træning mere. Den maksimale brugervægt er dog kun på 135 kilo, hvilket dog stadig burde dække langt de flestes behov.

Annonce

Tunturi Cross Fit Pull Up Bar set hos Abilicaonline.dk for 995,00

Pull Up Bar til loft

Nogle foretrækker at montere deres pull-up bar i loftet i stedet for væggen. Det kræver dog ofte at du kan ramme op i et spær med dine skruer, ellers vil det ikke holde. Har man et loft, kan man med fordel måle sig frem til hvor spærrene er placeret.

cPro9 Pull Up Bar (Til montering i loft)

cPro9 har også produceret en pull-up bar til montering i loftet. Den giver dig mulighed for bredt og smalt greb og har en maksimum brugervægt på hele 250 kg.

Som stativ i hus eller udendørs

Man kan også få pull-up bars som stativer der kan flyttes. Disse fylder selvfølgelig en del, men giver dig en stor fleksibilitet, hvis du eksempelvis vil træne udenfor i sommerhalvåret. Eller du ønsker at flytte dit stativ ind under et halvtag i dårligt vejr. Priserne er ofte ret høje, når man leder efter stativer, hvilket selvfølgelig også skal tages med i ens overvejelser.

Gymleco 111 Fritstående Pull Up Bar

Gymleco 111 Fritstående Pull Up Bar
Gymleco 111 Fritstående pull-up bar er en ekstrem stabil bar som kan anvendes til udendørsbrug eller selvfølgelig indendørs, hvis man har pladsen.
Annonce

Gymleco 111 Fritstående Pull Up Bar set hos Apuls.dk for 6.999,00

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *