Udregn din 1-RM maks.

1-rm maks

1-rm maks1 RM er den vægt du lige akkurat kan løfte 1 gang og 5 RM er den vægt du lige akkurat kan klare 5 gange i en øvelse. Den viden kan bruges til at finde ud af hvor meget du skal løfte ved øvelser med gentagende løft.

Prøv vores beregner herud og udregn din 1-RM maks:

1-RM maksimum udregner:

Sådan finder du din 1 RM maks

Du føler måske at dit maksimale løft ved 1 enkelt øvelse ikke er så relevant at kende til, men mange styrketræningsprogrammer anvender denne viden til at optimere effekten af din træning. F.eks. kan du løbe ind i situationer hvor der står at du skal udføre X antal løft med 60% af dit 1-RM.

I disse situationer er det rart at kende sin 1-RM maksimum ved den enkelte øvelse. Du kan finde det ved at lave X antal løft i den enkelte øvelse (maks 12), hvor det sidste løft er så tungt, at du ikke kan klare mere. Derefter kan du bruge vores beregner til at se hvad dit 1-RM maksimum er og hvad dit 1-RM maks er ved 95%, 90%, 85%, osv.

Husk opvarmning

Når du skal lave en 1 RM maks. test – er det vigtigt at du er grundigt opvarmet, da den høje belastning kan medføre skader eller andre uheldige indvirkninger på kroppen. Inden du laver målingen er det en god idé at have udføre 1-2 gentagelser, med en vægt som ca. er 80% så tung, som den vægt du ønsker at udføre testen med.

Hvor præcis er beregningen af 1-RM?

Beregningerne er selvfølgelig mere præcise, hvis du anvender de RM værdier som ligger op af din måling. F.eks. udføre du en 5 RM måling, er denne mere præcis til at anslå dine 3 og 7 RM værdier, end til at anslå dine 1 RM og 12 RM værdier.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *